Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2011

Ποιος να πει και ποιος να ξέρει


Today's Soundtrack:
Νίκος Ζιώγαλας
"Αν θα χαθούμε ποιος να πει ή αν θα σμίξουμε ποιος ξέρει, ποιος να ξέρει.."

Για ώρες κοιτούσα το απέναντι πεζοδρόμιο. Για την ακρίβεια την απέναντι αντιδιαμετρική γωνία του πεζοδρομίου. Λοξά όπως ήμουν στη δική μου γωνιά, είχα εμπρός μου χιαστί τους δυο κάθετα διασταυρούμενους δρόμους, με τις δυο ουρές τους που χάνονταν πίσω μου -αριστερά και δεξιά- και τις δυο προεκτάσεις τους να χάνονται μπροστά μου, μέχρις εκεί που δε φτάνει το μάτι. Συνέβαινε κάτι ιδιαίτερο σ' αυτή τη διασταύρωση που είχε εγκλωβίσει το βλέμμα μου. Οι προεκτάσεις των δρόμων εμπρός μου δεν είχαν φυσική συνέχεια με τις προεκτάσεις πίσω μου. Ο ίδιος δρόμος έμοιαζε πολύ διαφορετικός πριν και μετά τη διασταύρωση, λες και άλλαζε η πόλη από το σημείο αυτό και μετά.

Ο δρόμος που ερχόταν από πίσω-αριστερά ήταν πολύ γραφικός, χαρακτηριστικός μιας παλιάς πόλης. Με τα χαμόσπιτα με τους μικρούς κήπους και τις φουντωτές φορτωμένες ροδιές πλάι στα τρία σκαλοπατάκια που οδηγούσαν στη μικρή βεράντα και την καμαρωτή είσοδο. Το ίδιο μοτίβο και στις δυο πλευρές του δρόμου, που επεκτείνονταν πλέον απέναντι, εμπρός και δεξιά. Εδώ όμως τα παλιά σπίτια είχαν αντικατασταθεί από πολυτελείς μονοκατοικίες, δυώροφες μεζονέτες με ημι-υπόγεια γκαράζ και πέργκολες και ψηλούς θάμνους πίσω από την περίφραξη, τέτοιους που δεν επέτρεπαν πολλές ελευθερίες στα αδιάκριτα βλέμματα! Πολυπλοκόσχημα κτήρια, με ζεστά όμως χρώματα και πανάκριβα υλικά, το ένα δίπλα στ' άλλο, στη σειρά.

Και στον άλλο δρόμο, που ερχόταν από τα δεξιά κι έφευγε εμπρός κι αριστερά, συναντούσε κανείς πιο πίσω μαγαζάκια και μικρές βιοτεχνίες, τακτοποιημένα σε καλόβολους χώρους, παρά τη στενή φάτσα και το μεγάλο βάθος. Σιδεράδικα και καπνοπωλεία, ηλεκτρικά, ραφτάδικα, χρώματα και βερνίκια, παντοφλάδικα. Όλα τους τακτοποιημένα και αρμονικά διαταγμένα μες στην ποικιλομορφία τους, παρά τη διαφορετικότητα των χρήσεών τους. Μα μετά τη διασταύρωση ορθώνονταν εμπρός μου πανύψηλα πολυ-όροφα κτίρια, μ' εκείνες τις άχαρες όψεις από γυαλί και μέταλλο. Γραφεία, υπηρεσίες, εταιρείες, καταστήματα. Με δυο λέξεις, ανάπτυξη και "μούρη".

Η Οδός Επιθυμίας και η Οδός Ευκαιρίας. Να τες, πίσω μου κι εμπρός μου.

Μα εγώ τι γύρευα εκεί;

Τι άλλο απ' το να περιμένω το ραντεβού μου. Ένα ραντεβού που δεν είχε αργήσει, μα ούτε κι εγώ είχα φτάσει νωρίτερα. Είχα πάει ακριβώς στην ώρα μου. Σ' αυτό το ραντεβού διαρκείας. Το πρώτο μήνυμα είχε έρθει στις αρχές του περασμένου μήνα και με τραβολογούσε απ' το χέρι επίμονα, έντονα, να περπατήσω γοργά την Επιθυμίας και να βρω το σταυροδρόμι. Και να περιμένω εκεί, λέει, το ραντεβού μου. Το δεύτερο μήνυμα ήρθε στο τέλος του περασμένου μήνα. Πολλά αναπάντεχα αυτός ο μήνας! Και με παρακινούσε να τρέξω με όλη μου τη δύναμη την Ευκαιρίας και να περάσω απέναντι στο σταυροδρόμι, χωρίς να κοιτάξω καν αριστερά και δεξιά. Θα είχα προτεραιότητα, έλεγε. Πρώτη προτεραιότητα. Κι εκεί θα 'βρισκα, λέει.

Για ώρες κοιτούσα την απέναντι γωνία του πεζοδρομίου, ακίνητος απ' το δικό μου σημείο, Επιθυμίας και Ευκαιρίας γωνία. Είχα φτάσει εκεί ακολουθώντας τα δύο μηνύματα. Δεν είναι ότι πήγα γιατί δεν είχα τίποτα να χάσω. Και βέβαια είχα, πάντα κάτι μένει πίσω. Αλλά μου άρεσε, μου είχαν φανεί τόσο ελκυστικά τα μηνύματα, τόσο ελπιδοφόρα... Μα σαν έφτασα εκεί, άρχισα να συνειδητοποιώ ότι ήταν και λιγάκι αντικρουόμενα. Και τώρα ποιον δρόμο να τραβήξω, πού να κοιτάξω; Το ένα μήνυμα είχε πει να μείνω εκεί, να περιμένω, να κοιτάξω απέναντι στην οδό Επιθυμίας, να ζυγίσω και ν' αποφασίσω. Το άλλο είχε πει να τρέξω χωρίς δισταγμό απέναντι στην οδό Ευκαιρίας.. Μα εγώ δίστασα.. Αλλά και την Επιθυμίας που λοξοκοιτούσα δεν αισθάνθηκα κανένα feedback. Πού 'ναι η επιθυμία που πεθύμησα; Και η ευκαιρία τι απέγινε, χάθηκε;

Για ώρες κοιτούσα. Τη γωνία. Ούτε δεξιά, ούτε αριστερά. Άρχισα να τα βάζω με τον εαυτό μου, που γι' άλλη μια φορά στα δύσκολα στύλωσε τα πόδια, μουλάρωσε. Απ' τη μια δεν κοίταξε, απ΄την άλλη δεν έτρεξε. Έσκυψα το κεφάλι και κοίταξα τώρα τη δική μου γωνία. Η ίδια γωνία, όπως παλιά, όπως πάντοτε, σκιασμένη όμως απ' τη σκιά που της έριχνε το σκοτεινό γερμένο μου κεφάλι. Έριξα ένα ακόμη βλέμμα προς τα πίσω, μια αριστερά, μια δεξιά, μπας και βρω στήριγμα, σημάδι, έναν οιωνό ν' αποφασίσει για μένα. Καλά που δεν κάηκα σαν τη γυναίκα του Λωτ! Και τώρα;

Και τώρα στέκομαι ακόμη στη γωνιά μου, σαν φοβητσιάρης αθλητής του μποξ που δε λέει να κουνήσει τα πόδια του. Και εξακολουθώ να κοιτάζω τη δική μου γωνιά. Χάμω. Συγκεντρώνομαι εκεί κι ας ξέρω ότι εκεί δε θα βρω απαντήσεις. Ξέρω όμως ότι όταν σηκώσω το κεφάλι και δω μπροστά, δε θα ξανακοιτάξω την απέναντι γωνία. Ένας απ' τους δύο δρόμους θα μαγνητίσει το βλέμμα μου Χμμ, αλλά δεν ξέρω ποιος! Ξέρω ποιος θα 'θελα να... Αλλά δεν ξέρω ποιος τελικά θα... Αλλά, εδώ που φτάσαμε, δεν ξέρω κι αν τελικά θα... Ξέρεις εσύ;

7 σχόλια:

  1. Ανώνυμος25/10/11, 10:09 μ.μ.

    Όπως λέει ο Π. Κοέλιο, "επιλέγω έναν δρόμο σημαίνει ότι εγκαταλείπω κάποιον άλλον. Αν προσπαθήσεις να ακολουθήσεις όλους τους δυνατούς δρόμους, τελικά δε θα ακολουθήσεις κανέναν".
    Γιατί να κοιτάζεις τη δική σου γωνιά, χάμω, και να μην κλεισεις τα μάτια σου για να σου μιλήσει η καρδιά? Έτσι η προσωπική ιστορία γράφεται "απο καρδιάς".
    Georg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος28/10/11, 9:47 μ.μ.

    Όλο διλλήματα ειμαστε τελευταια…παιξτο κορωνα γραμματα καλυτερα, ο ανθρωπινος παραγοντας είναι η κυρια αιτια λαθων στην ζωη, μονο και μονο από την υποκειμενικοτητα του. Διαφωνων με georg, η ιστορια γραφεται μονο εκ των υστερων (με η χωρις καρδια) connecting the dots που λεει και καποιος….
    Babis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος29/10/11, 7:25 μ.μ.

    o "connecting the dots" ό,τι έκανε, το έκανε με την καρδιά του. Αν αφησεις τις dots να σε σύρουν ξωπίσω τους, κλάφτα... Xαράλαμπε!!
    Georg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φυσικά και ο ανθρώπινος παράγοντας είναι η κύρια αιτία λαθών στη ζωή και, χεχ, λάθη κάνει και εκείνος που ενεργεί και εκείνος που δεν.
    Και φυσικά δεν γίνεται να ακολουθείς όλους τους δυνατούς δρόμους (είπε και κάτι εύστοχο ο Κοέλιο). Η ..ομφαλοσκόπηση δεν γίνεται για κανέναν άλλο λόγο παρά για το ότι, συχνά, άλλα επιθυμεί η καρδιά, άλλα επιλέγει το κεφάλι, χωρίς κανένα από τα δύο να αισθάνεται με σιγουριά τι απ' αυτά είναι σχεδιασμένο άνωθεν.

    Ξαναγράφω τις τελευταίες προτάσεις:
    "Ξέρω ποιος θα 'θελα να... Αλλά δεν ξέρω ποιος τελικά θα... Αλλά, εδώ που φτάσαμε, δεν ξέρω κι αν τελικά θα..."
    Κοιτώ τη γωνιά μου ελπίζοντας για το πρώτο, αυτό που "θα 'θελα να" (η επιθυμία της καρδιάς που λέγαμε). Κατά τα φαινόμενα, όμως, το μπαλάκι του match point (το θυμάστε που ήταν στον αέρα;) φαίνεται να σκάει στο δικό μου ταιρέν. Φαίνεται να.. Αλλά όπως συνέβη και στην εξαιρετική ομώνυμη ταινία του Γούντι Άλλεν, το προσωρινό "χάσιμο" αποδείχθηκε ευεργετικό, εν τέλει νικηφόρο. Χμ;!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος31/10/11, 11:04 μ.μ.

    Τι να ναι το μπαλακι στην περιπτωση μας....αναρωτιεμαι εγω τωρα (αν και φανταζομαι τι;-))
    Ωραιο το matchpoint...t
    To midnight in paris μεγσλη μαπα!
    Babis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όχι απλώς ωραίο, συγκλονιστικό το "Match point", ικανό για προσωπικό μου top10. Σύντομα θα αναρτήσω λίστα με τις top11 κινηματογραφικές προτιμήσεις μου. Εκεί έχει να συζητήσουμε πολλά!

    (Εμ, έλα που δε φαντάζεσαι..)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος1/11/11, 10:15 π.μ.

    Εντάξει adis99, μας έπεισες: Αν το μπαλάκι είναι κάτι που ξεπερνά ακόμα και τα όρια της φαντασίας του babis, τότε απλά να προσέχεις...
    Το έχουμε πει κι άλλη φορά: Το Matchpoint είναι κινηματογραφικός "Σταθμός". Αλλά όχι και να κρίνεις (babis) έτσι το Μidnight in Paris. Παραδέξου ότι απλά δεν είναι για το μπόι σου...
    SK

    ΑπάντησηΔιαγραφή